loading...

Bagaimana Alibaba Menguruskan Jualan $8billion Sehari?

pihak Alibaba yang merupakan syarikat e-commerce gergasi di China, telah memecahkan rekod jualan online di dunia dengan mencatatkan jualan sebanyak $8 billion dalam jangkamasa sehari sempena hari “Single’s Day” .
“Single’s Day” adalah merupakan hari sambutan bagi meraikan orang-orang bujang di China.
Serentak dengan sambutan hari tersebut, pihak Alibaba telah melakukan kempen promosi jualan online dimana, pelbagai barangan dijual dengan harga diskaun menerusi rangkaian website mereka seperti T-Mall, TaoBao dan juga Alibaba.com. Kempen “jualan online” tersebut adalah sama seperti kempen Black Friday & Cyber Monday yang dilakukan di US, dan  MyCyberSale yang dilakukan di Malaysia pada bulan September yang lalu.
Pada tahun lalu, jualan Alibaba pada hari Single’s Day adalah sebanyak $5.8billion dengan jumlah tempahan yang dihantar adalah sebanyak 224 juta tempahan.
Bagaimanakah pihak Alibaba menguruskan jualan sebanyak itu? Mari kita lihat gambar-gambar dibawah.
Pekerja sedang menyusun pakej di hab Shentong (STO) syarikat penghantaran ekspres di Jiujiang, wilayah Jiangxi, November 11, 2014.


Pekerja sedang menyusun pakej di hab Shentong (STO) syarikat penghantaran ekspres di Jiujiang, wilayah Jiangxi, November 11, 2014.

Pandangan menunjukkan pekerja sedang menyusun pakej di sepanjang ruang legar di hab syarikat Penghantaran ZTO Express di Wuhan, wilayah Hubei sempena Hari Singles pada tahun 2012.

Pekerja sedang menyusun pakej di hab syarikat penghantaran ekspres di Nantong, wilayah Jiangsu, sempena Hari Singles pada tahun 2012.

Pekerja sedang menyusun pakej di hab syarikat penghantaran ekspres di Nantong, wilayah Jiangsu, sempena Hari Singles pada tahun 2012.

0 comments :

Post a Comment

loading...